20.12.05

ختان


حركة عجيبة فى المزل منذ الصباح
امى فى حركة مستمرة تحضر اشياء و تعدل من وضع اشياء اخرى
ابى لايكف عن الحملقة فى وجهى
ولا تكف عيناة عن الهروب منى عندما انظر اليه
شقيقتى الصغرى لاتفهم شياء هى الاخرى
لكن
كل ما استطعت التوصل الية هو ان كل هذة التحركات متعلقة بى!!
انا!؟
!!لاافهم
……..امى
مشغولة لكن يبدو على و جهها علامات سعادة ممزوج بالارتياح
"سمعتها تتمتم منذ قليل"يلاه خلينا نخلص دى متعبة
من انا!؟
!! انا لا افهم
……فى المساء
عاد ابى بصحبته رجل يحمل حقيبة ما
"امى تستدعينى "تعالى
انا!؟
!! انا لا افهم
"تقول بعد ان اخبرتنى ان الزائر الغريب طبيب سيقوم بعملية بسيطة من اجلى" ده اجراء عادى ده علاشان مصلحتك
من اجل من!؟
انا!؟
!! انا لا افهم
فى الغرفة و على سرير ابى و امى مددوا جسدى
انا؟ هنا؟ لماذا!؟
!!انا لا افهم
ياتى الغريب ليقوم بعملة البسيط
له رائحة لم استطع تحملها
"قال لابى و امة من حولى " نديها بنج علاشان متحسش بالالم
من!؟ انا!؟ لماذا!؟
!! انا لاافهم
اندفع السائل بقوة فى شراينى
و شعرت به يحرقنى يلسعنى فى كل جزىء من جسدى
و رايت ابى و امى يتلاشيان
بعد لحطات لااعرف كم عددها
سمعت صوت ارتطام الباب
و صوت ضحك ابى و امى
و صوت …..الم…..الم
يعربد فى راسى
و يرسل الى مع ذلك الخيط الدامى تحياتة
وهناك على المنضدة كان ملقى وحيد
….انه…..انه
!!عقلى
ما الذى اتى بة هنا!؟؟؟
تحاملت على المى و اخذت اصرخ ما الذى فعلتموه؟؟؟؟
"ردت امى فى بساطة" دى عملية بسيطة بلاش وجع دماغ بقى
اسفة
لا استطيع الاستمرار فى الكتابة اكثر من هذا
فمازال الالم يجول فى راسى
…….فمازال الم الختان
هنا

13 Comments:

Blogger ماشى الطريق said...

حمدالله بالسلامة
المريض مات والعملية نجحت

12/20/2005 11:49 PM  
Blogger Solo said...

بالعكس يا كتابة
المريض عاش و العملية فشلت
فيه ألعن من كده , دا الموت رحمة يا راجل لو الغباء هيبقى بالشكل ده ف الدنيا اللى عايشنها

12/21/2005 9:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

بس ياترى هما كدة لقوا الحل ولا صنعوا المشكلة الاكبر لنفسهم

12/21/2005 12:16 PM  
Blogger HERA said...

الألم المكثف ده مبقدرش استحمله ولا اواجهه ومش قادرة اتخيل
مدبوحةوبتنزفى
ومامتك اللى دبحتك

12/21/2005 9:11 PM  
Blogger Sekhmet said...

احمد
نفسى اشوف الفليم دة
كتابة
المريض مامتش لانة اصلا مش مريض بس المشكلة ان اللى عالجة كان سباك
سولو
اشكرك لانك لمست اللى انا عايزة اقولة
هيرا
ممكن تستحملى الالم دة اذا اكتشفتى ان وطن كامل بيتفرج على ولادة المدبوحين

12/22/2005 4:25 PM  
Blogger yara said...

بصى بالرغم ان موضوعك المنى جدا لانى مابستحملش اى الم مهما كان بس اللى المنى اكتر انك تبقى مدبوحة من اقرب ناسك وبدون فهم كمان

1/05/2006 6:04 PM  
Blogger ايمان said...

الألم الأكبر أنهم بيعتبروا نفسهم بهذا العمل الوحشي يسدون لها خدمة العمر و هم لا يعرفون، بل اعتقد أن الأم وحدها تعرف لسابق الخبرة، أنهم يصلبون مشاعرها و إنسانيتها و احترامها لكيانها حتي أخر لحظة في عمرها، لماذا يتلذذ الضحايا بدماء الضحايا الجدد، أو لعله الاستمرار في ترديد نغمة العورة العار الشرف للدرجة التي تتجرد فيها المشاعر الغريزية للأمومة فتكره جسد الأبنة الطفلة لهذا الحد كما كرهوها هي نفسها في جسدها من قبل

1/18/2006 3:38 PM  
Blogger Sekhmet said...

yara
المبدوح دلوقتى روحى
ايمان
لماذا يتلذذ الضحايا بدماء الضحايا الجدد،

اعتقد
هربا من الالم الساكن بداخلهم فتعميم الالم يريح البعض احيانا
تحياتى

1/19/2006 3:21 PM  
Blogger From East to West said...

هربا من الالم الساكن بداخلهم فتعميم الالم يريح البعض احيانا...فعلاً عندك حق ...و احياناً كثيرة تكون الرغبة فى ارضاء المجتمع- تحت اى مسمى- رغبة مريضة تعمى القلب و العقل, و كثيراً ما تصبح الضحية فيها هى الجانى بعد سنوات قليلة

الغريب ان كثيرين مازالوا ينكرون انتشار تلك العملية البربرية, و الاغرب هو كم المؤيدين لها من رجال الدين و الاطباء
!!
كتبت عن نفس الموضوع بعنوان طهارة ام جزارة
http://menelalb.blogspot.com/2005/07/blog-post_27.html
و نفسى ناس اكتر تكتب عنه

فعلاً تحياتى

1/20/2006 5:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

مصمصت حماتي شفايفها و هي تقول.. ما ينفعش.. انتي كدا هاتهدي حيل الراجل..
انتي ازاي امك سابتك..
انتي لازم تيجي معايا للدكتورة
رفضت..
قالت يبقى مالكيش عيش مع ابني
..
لحظة..
ابدأ لكم القصة من أولها

انا انسانة.. كنت قد نجوت من المذبحة المتعارف عليها بيننا..

منبوذة من اول ما وعيت على الدنيا انا و امي

عاملني جميع من حولي اني انسانة.. منحلة

ينقصني شيء
لم يكفيهم حجابي ولا نقابي
دائما كانوا يقولون.. ياما تحت السواهي دواهي

اقسمت احدى النسوة لأمي انني لست عذراء
كلما اصابني جور برد في المعدة اتهموني في الأحشاء


رحلت و امي.. و ذكرني مشهدنا بطرد ام هنادي و بناتها من القرية..في دعاء الكروان

عشت.. و اخفيت السر على المجتمع الجديد..

تزوجت

عرف هو

لم يعترض


أو لم يعرف..

عرفت هي.. حماتي

سألتني..انتي ما بتتهديش ليه

لم افهم..

سألتني.

أجبت بالحقيقة

فكان ما كان

حذرته مني..
دي انسانة ملعونة

اصرت على موقفها

هو لم يفهم

اعجبته كما انا

لست مجرد دمية في فراشه

انا انسانة

لم يرغب

اقسمت عليه

سألني

رفضت

سأل المجتمع..

استنكار و شجب

وقف امامي صامتا

.....................


و صارت اللعنة لعنتان

الطلاق.. و عدم الختان

نيران!!



..

1/24/2006 10:58 AM  
Blogger ionised said...

http://dcomc.blogspot.com/
الختان

6/06/2008 8:54 AM  
Blogger john from egypt said...

صدقون بكل الصدق عملية الختان هى إنتقام من المختونه وهى الام او الجده اومجتمع النساء او بلغه اخرى (كما فعلة بى هكذا سافعل )
هذه ليست تحيلات منطقيه او إستنتاجات من عندى...فقد تقابلت مع من بغت فوق الستين من العمر ومازالت تتذكر يوم ختانها كانه حدث بالأمس وتتذكر كل التفاصيل بكل دقه والحزن الشديد يملا عينيها..ومع كل ذلك فقد فعلت هذا بإبتها
ألسنا مجتمع مقرف يثير الغثيان

9/10/2008 8:58 PM  
Blogger Unknown said...

لاحول ولاقوة الابالله ماهذه الافعال التي لم ينزل الله بها من سلطان

1/20/2013 6:57 PM  

Post a Comment

<< Home